Waarom brainstormen je onderneming naar een hoger niveau brengt

“Iedereen ging er vanuit dat een ander met de oplossing zou komen, die oplossing bleef dus uit.” Als mens willen we graag duidelijkheid. Dus als we niet weten wat een ander vindt, dan vullen we het zelf wel in. Stel je nu eens voor dat je eens per week met elkaar je gedachten uitspreekt. Je kunt je voorstellen dat je verbaasd zult staan over hoe ver je ernaast kunt zitten. Om succesvol te ondernemen is het goed om eens met elkaar te brainstormen.

Wat is brainstormen?

Een brainstorm kan een moment zijn waarop je een bepaalde beslissing van meerdere kanten probeert te bekijken. Met als doel om een goede beslissing te nemen. De meeste bekende vorm van brainstormen is in een groepsverband samen ideeën te projecteren en te beargumenteren. Juist het met meerdere personen te praten over een bepaald probleem vindt, levert verrassende inzichten op. Met name als het gaat om een groep mensen met een geheel andere denkwijze. Door het brainstormen ervaar je dat wat jij had ingevuld voor een ander, soms totaal anders kan zijn. Als je je daar eerst door tegen heb laten houden, dan blijkt dat helemaal niet nodig te zijn.

Wat levert een brainstormsessie op voor de onderneming?

Als je in een onderneming dag in, dag uit met de waan van de dag bezig bent, dan is de kans op vernieuwing klein. Ken je de uitdrukking: “Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.” Als je als team geen tijd neemt om out-of-the-box te denken zal iedereen uitgaan van hetgeen hij voor zichzelf heeft bedacht. Een gezonde onderneming streeft steeds naar verbeteringen. En wie kent het bedrijf nu beter dan de mensen die er werken. Een periodieke brainstormsessie waarbij er ruimte is voor alle invalshoeken, zorgen voor het wegnemen van denkbeeldige blokkades. Opeens blijkt er veel meer nagedacht te worden dan men voor zichzelf had bedacht.

Brainstormen met een externe partij

Als ondernemer kun je niet altijd alles met je personeel bespreken. Zeker als het gaat om beslissingen op strategisch gebied. Toch is het belangrijk dat je niet uitgaat van alleen je eigen gedachtegang. In dat geval zul je op zoek moeten gaan naar een externe partij waarmee je dit soort beslissingen kun bespreken. Een andere reden is dat mensen in een onderneming allemaal hetzelfde doel nastreven. Iemand van buiten heeft deze beperking niet en zal met een ander motief met je meedenken. Plus dat diegene ongetwijfeld weer situaties kent in andere omgevingen waarvan jij niet op de hoogte bent.

Zoek de juiste sparringpartner

In gevallen waarbij je als ondernemer je organisatie verder wilt ontwikkelen is het goed om een sparringpartner te zoeken. Zoek iemand die jou uitdaagt anders te denken. Dus niet iemand waar je je het meest comfortabel bij voelt omdat hij het met je eens is. Een prikkelende vraag zet jou meer aan het denken dan een bevestiging van je standpunt. En als jij vanuit meerdere invalshoeken naar je probleem kijkt, is de oplossing al snel voor de hand liggend.

Brainstormen, zowel intern als extern, werkt geestverruimend. Al de denkbeelden die je jezelf voorhoudt, kunnen heel anders zijn. Zeker als je je laat tegenhouden door deze gedachten is het goed om erachter te komen dat er helemaal geen sprake van beperking hoeft te zijn.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Onderneemhet.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *