Burn-out (h)erkennen – Wees op tijd

Iedereen kent wel iemand die burn-out klachten heeft of heeft gehad. Op zich niet vreemd omdat het op dit moment één van de grootste volksziekten is. Wat vreemder is dat iedereen een burnout kan krijgen, behalve wijzelf. Althans dat blijkt als je eens om je heen kijkt. De manier waarop met mensen met vermoeidheid en onbalans in hun energieniveau omgaan. Het is belangrijk dat je een burn-out op tijd herkent maar ook erkent.

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een lichamelijke aandoening waarbij je jezelf opgebrand voelt. Je bent emotioneel en fysiek uitgeput waardoor je niet meer je normale leven kunt leiden. Belangrijk gegeven, een burn-out is geen depressie. Het kan wel met elkaar te maken hebben, want als je depressief bent, ben je erg vatbaar om opgebrand te raken. De drie voornaamste zaken die een burn-out kunnen veroorzaken:

  • Chronische stress en overbelasting;
  • Sensitieve persoonlijkheid;
  • Perfectionistische manier van werken.Aan je emotionele persoonlijkheid kun je niet veel veranderen. Wel hoe je ermee omgaat, maar dat is niet de makkelijkste manier. Ook je perfectionisme leer je niet snel af. Chronische overbelasting is in theorie het makkelijkste te veranderen.

De eerste signalen – herkennen

Ongeacht het werk wat je doet, of dat je thuis zit, iedereen kan een burn-out krijgen. Wees je bewust van de eerste signalen. Omdat het zoveel mensen overkomt kan het bij jou dus ook gebeuren. De volgende symptomen zijn belangrijk:

  • Geen energie hebben;
  • Lusteloosheid;
  • Piekeren;
  • Slecht slapen;
  • Overgevoeligheid;
  • Verminderde lichamelijke conditie;
  • Sneller geïrriteerd;
  • Faalangst;
  • Onzeker zelfbeeld.Alle genoemde symptomen kunnen eens een dagje opspelen. Maar als je bij jezelf één van deze zaken opmerkt, ga dan ook na of er ook andere meespelen.

Wat te doen – erkennen

Het is mooi als je zover bent dat je weet dat je burn-out klachten hebt. De volgende stap is dat je accepteert dat je minder functioneel bent. Dit is erg lastig omdat je dit in je werk nog niet terug ziet. Het gevaar van doorgaan is echter dat je zo ver kunt gaan dat je niet meer naar behoren kunt functioneren. Thuis komen te zitten of een depressie is een voor de hand liggend gevolg. Wees daarom niet te makkelijk door de signalen te negeren. Accepteer dat je even wat minder van jezelf kunt verwachten. Laat je omgeving dat ook weten. Geef aan dat je even gas terug neemt en dat je meer ontspanning moet zoeken om gezond te blijven. Dit is misschien wel de moeilijkste stap. Creëer draagvlak door je omgeving te laten zien wat stress, werkdruk, veel prikkels, etc. met je doen.

Burn-outklachten aanpakken

Zonder al te veel verder uit te weiden, kun je de burn-outklachten als volgt te lijf gaan:

  • Begin met iedere week tijd in te plannen voor jezelf. Beter twee keer een half uur dan een uur. Probeer dit uit te breiden. Geen tijd voor familie en vrienden maar tijd voor jou alleen;
  • Zoek een onafhankelijke gesprekspartner om je situatie te bespreken. Iemand die jou niet goed kent is beter in staat om streng te zijn. Je kunt diegene minder om het gevoel spelen;
  • Leer nee zeggen. Waarschijnlijk ben je door je schuldgevoel geneigd om alles te doen wat men van je vraagt. Daar stop je mee. Bij alles kijk je eerst of het wel of niet jouw taak is;
  • Ga plezier maken. Naast de tijd die je voor jezelf vrijmaakt, is het belangrijk dat je plezier maakt. Ga met vrienden en/of familie uit. Het doel is even los te zijn van je werk;
  • Ga naar buiten. Een boswandeling is goed, je hoort en ziet de natuur. Je hoeft zelf niets te doen, de natuur gaat zijn eigen gang. Daarnaast brengt wandelen een gezonde bloedsomloop op gang.

We hebben nog veel meer tips. Belangrijk is dat jijzelf je klachten erkent, herkent, kenbaar maakt en vervolgens gaat aanpakken.

Weet je van jezelf dat je ook een grens aan het overschrijden bent? Ga dan niet wachten tot je actie moet ondernemen. Neem contact op met Sparringpartner Stout. Wij kunnen je vanuit onze eigen ervaring helpen. Voorkomen is beter dan thuiszitten, balen en weer opnieuw beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *