Optimaliseren door sparren

 

Wat is sparren eigenlijk. Als je bekend bent met vechtsporten dan weet je wellicht dat een sporter meestal een sparringpartner heeft. Dit is iemand met wie hij intensief kan trainen, die hem feedback geeft en de spiegel voorhoudt. Het resultaat is dat de sporter zich naar een hoger niveau traint. In principe is een sparringpartner op het gebied van communicatie en ontwikkeling niet veel anders. Als je verder wilt maar je weet niet hoe, dan kun je dit door te sparren duidelijk krijgen. Je projecteert je plannen en voornemens. Of je vertelt juist waar je moeite mee hebt. Je vertelt wat jou bezig houdt en je sparringpartner stelt kritische vragen. Hij geeft je inzichten door je ideeën ter discussie te stellen. Vervolgens wordt er aan de hand van het gesprek een overzicht gemaakt van de zaken die je nu zeker weet.

“Beter een prikkelende gesprekspartner die je uitdaagt, dan iemand die het altijd met je eens is.”

Er zijn dus een aantal zaken belangrijk. Je ‘tegenstander’ moet je prikkelen om verder te denken. Daarnaast moet hij verder kunnen kijken dan jouw belevingswereld. Hij moet analytisch zijn om snel te kunnen reageren op jouw argumenten. Hij moet de zaken van een afstand kunnen bekijken en jouw verhaal in een breder perspectief kunnen zetten. Een goede sparringpartner moet steeds teruggaan naar het waarom en waarvoor jij je ding doet of wilt doen.

“Stap uit je eigen belevingswereld om te zien of je van een ander kunt leren.”

Of je nu een ondernemer bent of een werknemer, jij weet alles van je werk. Dat zorgt ervoor dat je goed bent in wat je doet. Wat het ook met je doet, is dat je niet makkelijk verder kijkt dan je eigen belevingswereld. Dit is immers waar jij alles van weet, en in dat kader probeer je verder te komen. Dit kan je ver brengen, maar is het niet eens goed om verder te kijken? Een sparringpartner heeft een brede kijk buiten jouw vakgebied. Hoe onwaarschijnlijk het lijkt, je kunt bijvoorbeeld als softwareontwikkelaar leren van een timmerman.

“Bestudeer eerst je eigen persoon in het streven naar verbetering.”

Wil je jezelf verder ontwikkelen? Wil je je onderneming verder opbouwen? Maak een afspraak met ons voor een sparringsessie. Wij gaan samen met jou kijken wat je huidige situatie is. Vervolgens kijken we waar je heen wilt. Dit schrijven we naast elkaar op. Dan rest er eigenlijk nog maar één vraag. Hoe ga je je doel bereiken? In je eigen gedachten ben je hier ongetwijfeld al veel mee bezig. Door het uit te spreken en door kritische vragen uit te diepen, komt het antwoord naar boven. Dit alles door dicht bij je eigen persoonlijkheid en identiteit te blijven.

sparren

Waarom sparren:

  • Zaken op een rijtje krijgen;
  • Antwoord op je vragen;
  • Uit je comfortzone stappen;
  • Uitgedaagd worden om verder te kijken.

Afspraak maken?

administratie

Klantreactie:

“Mathijs heeft de gave om uit de brei van informatie die ik als klant gaf, de relevante details te filteren en daar acties op te ondernemen. Zo heeft hij mij in mijn zoektocht professioneel ondersteund en de juiste route gewezen. Er is nu meer structuur in mijn werktaken, meer overzicht van hoofd en bijzaken en een mooie nieuwe site. Mijn bedrijf groeit, ik hoop dan ook zeker weer eens een beroep op hem te doen, om blijvend overzicht te houden.”

Praktijkvoorbeelden

Balans tussen administratie en aantal behandelingen

Een ondernemer die gebukt ging onder een administratieve last kwam bij ons langs. In zijn praktijk konden steeds minder patiënten per week worden behandeld omdat er aan allerlei instanties moest worden gerapporteerd. Na samen een doel gesteld te hebben zijn we gaan nadenken over twee dingen. De administratie uitbesteden en effectiever vastleggen van de gegevens. Inmiddels werkt deze klant met voorgedrukte formulieren. Het intakeformulier kunnen patiënten vooraf invullen. Tijdens de verschillende sessie hoeft de therapeut slechts steekwoorden en kernzinnen te noteren. Vervolgens is er een vrouwelijke zzp’er gevonden die naast het verzorgen van haar kinderen, ruimte heeft voor een paar administratie in de week. Zij ontvangt nu wekelijks een dossier met formulier die zij omzet in een rapport. Behalve de conclusie en het behandelplan, want die schrijft de therapeut zelf. Resultaat, er kunnen meer patiënten behandeld worden in dezelfde tijd. En de kosten voor de administratie worden ruimschoots gedekt door meer behandelingen. En de ondernemer heeft ’s avonds weer tijd voor zijn hobby’s. Dit alles door één uurtje te sparren!

Nieuwe baan die voldoening geeft

Ander voorbeeld, een man die al jaren werkzaam was als medewerker bij een vleesfabriek wist dat hij veel meer in zijn mars had. Maar omdat zijn belevingswereld niet veel groter dan de fabriek was, wist hij niet wat hij zou willen. Toch was hij ontevreden en kwam bij ons voor een sparringsessie. Samen hebben we gepraat over wat hij belangrijk vindt aan een baan. Vervolgens gekeken wat zijn interesse waren. Na de sessie hebben wij hem een kort rapport gestuurd met daarin het kader wat hij zelf heeft gesteld. Binnen dit kader is hij een baan gaan zoeken. Resultaat, i.c.m. met onze tips voor het maken van een CV en hoe een sollicitatie gesprek in te gaan, wist hij in korte tijd een nieuwe baan te vinden. Een baan die beter bij zijn ambities past en hem voldoening geeft. 

Stap naar personeel te groot voor zzp’er

Een zzp’er die al jaren zelfstandig werkzaam was, werkt continu meer dan twaalf uur per dag om het werk klaar te krijgen. Hij huurde soms tot wel zes andere zzp’ers in om projecten op tijd op te leveren. Het nadeel daarvan is echter dat die weg zijn als ze een andere/betere klus kunnen krijgen. Eigen personeel zou een uitkomst zijn. Maar er zijn twee belangrijke problemen. Het aantal projecten zorgde ervoor dat de ondernemer zelf geen tijd heeft om iemand in te werken. En de kosten die een werknemer met zich meeneemt zijn nog niet te veroorloven. Maar tot ’s avonds laat doorwerken is geen optie. We hebben twee sparringsessies gehad, waarin in de eerste de problemen in kaart hebben gebracht en de mogelijke oplossingen. In de tweede sessie hebben we de oplossingen één voor één onder de loep genomen. Resultaat, de ondernemer heeft nu een ervaren vakman via een detacheringsbureau ingehuurd. Hij zit niet aan hem vast, maar hij heeft direct een goede vakman die hij grotendeels zelfstandig kan laten werken. Na een half jaar is de gedetacheerde medewerker in dienst genomen en is er een nieuwe medewerker ingehuurd om op dezelfde manier binnen te komen. Kortom, twee keer een uur sparren, en met weinig risico van zzp’er naar een onderneming met personeel.